söndag 8 januari 2012

Ett problem blir två med socker

Om du har det jobbigt med relationer, självkänsla och vikt, eller varför inte som jag hade, med hela livet, finns det en lösning. Den heter inte socker. Den heter inte hetsätning även om det för stunden kan verka som det enda rätta att bjuda på när Herr Ångest och Fröken Oro kommer på besök. Servera dem inte drogen, då kommer de aldrig att lämna dig ifred. För att få dem att gå hem gäller det att äta LCHF-mat så att du inte triggas av deras Lilla flicka Sug och inte faller för Farbror Frestelse.

När den biten är på plats är det dags att ta tag i livet. Det som gör att du äter. För maten är bara ett symtom. På att du inte kan hantera relationer, jobbet, prestationer, det sociala och känslor. För att stå ut med Ångest och Oro kommer Sug in i bilden och målar hela världen grön och skön. Lockar med fina ord och stora visioner. "Klart att du ska unna dig lite glass. Det gör alla på söndagskvällen", "Lördagsgodis har väl ingen dött av!", En kaka är ju så gott, varför ska du behöva avstå och inte de andra" eller "Ta en så är det bra sen, du kan väl säga nej som vanligt folk".

Hjärnans belöningssystem lär sig fort att socker är lösningen på problemen och bekymren. Socker ger en kick och det ger lugn i kroppen. Ett förädiskt lugn som sedan byts mot ångest och oro. För alla andra problem kvarstår ju. Socker löser ingenting, det ger dig bara ett till problem. För nu har du startat en ond cirkel av sug och sockerabstinens, fått blodsockret att åka berg-och-dalbana och troligen lagt på dig i vikt. Vilken humörhöjare? Not. Och allt som verkade så oskyldigt.

Jag har många kvällar suttit som ett frågetecken i soffan med tomma godispåsar och glassbyttor. Vad hände? Jag hann inte ens reagera innan jag handlar, gått hem och ätit upp allt. Ångesten efteråt och förmågan att inte kunna sluta är hemsk. Det är inte värt det alls och som sagt gör det bara att jag får ytterligare ett problem i mitt liv, jämte det lilla faktum att jag inte kan hanter mitt liv.

Känner du igen dig? Besök OA:s hemsida, det finns hjälp att få.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar