onsdag 27 februari 2013

Rättar mig efter mina förutsättningar

När jag lunkade till jobbet med min onda rygg i morse slog det mig: jag har en klen kropp. Jag är ingen klen person men jag har en klen persons fysik. Hade tiderna varit annorlunda hade jag säkerligen gallrats ut av det naturliga systemet. Nu finns det hjälpmedel, medicin och doktorer som kan hjälpa till.
Jag har aldrig brutit något eller legat på sjukhus. Jag har däremot hela tiden dragits med mindre åkommor som inte riktigt vill ge med sig. Ömmande benhinnor, krossade hälkuddar, känningar i knä, ont i ryggen och ont i fötterna. Lägg sedan till kraftig acne (tack och lov för Roaccutan!), mensverk från helvetet, svullen mage och överkänslighet för socker. Plussa på en ätstörning och dåligt självförtroende så har ni min bakgrund.
Jag har jobbat med mig själv i ätstörningsterapi, OA, stärkt kroppen med mycket träning och utbildat mig och fått ett bra jobb. Jag har tagit viktiga steg på vägen och äntligen träffat mannen jag vill leva med. Hans stöd och min fortsatta strävan efter att vara nöjd med den jag är och det jag gör för mig framåt. Så helt nattsvart är det inte. Det är inte det jag säger.
Vad jag säger är att jag måste börja leva efter mina förutsättningar, inte efter andra personers. Om jag nu har en svagare fysik som gör att min kropp lättare drar till sig skador och ett psyke som förvisso arbetats upp men som fortfarande är skört i vissa lägen (med pappa, när jag ska prova nya saker, min kroppsuppfattning, bland annat) måste jag anpassa mig efter det. Rätta mig efter mina förutsättningar. Något jag borde gjort för längesen men det är aldrig för sent.
Jag ska:

  • Få ett träningsupplägg för gymmet av min kiropraktor.
  • Träna funktionella pass med träning som fokuserar på bålstabilitet och rygg.
  • Alltid stretcha!
  • Alltid köpa sköna och fotriktiga skor.
  • Äta regelbundet och sova mina 8 timmar.
  • Undvika socker på vardagarna. Det får mig i obalans.
  • Köpa kläder som passar min kroppstyp och som är smickrande för mig.
  • Sluta jämföra mig med andra – att ha en fyllig rumpa och korta ben är kanske inte ideal men just mina är fina :)
  • Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar