torsdag 14 juli 2011

Semester utan socker

Vanor sitter djupt inom oss. Glass på sommaren och drinkar på semestern är två saker som följt mig länge. Nu är det första sommaren utan socker och hur lever man då? Började min semester i måndags och är nu inne på min tredje abstinenta dag. Så visst har det blivit glass i sommar men endast hemma, i smyg, inte med vänner ute på en brygga.

Det gäller att fokusera på relationerna och gemenskapen. När vi är inne i missbruket får vi visserligen ta en glass tillsammans med vännerna men hur mycket fokuserar vi på dem egentligen? Oftast är vi matmissbrukare helt uppslukade av sockret och tänker mest på hur vi ska få i oss mer utan att någon misstänker något. Vännen bredvid dig är sekundär. Så vill jag inte leva. Då är jag hellre utan glassen och är närvarande i mötet med min vän.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar