söndag 10 juli 2011

Oro, oordning och ouppklarade saker är min fiende

Jag äter för att fly verkligheten, döva ångest och få lugn. Det bästa medlet för att inte hamna i den fällan är att inte lämna saker ogjorda, osagda eller ouppklarade. Ta tag i saker på en gång och låt dem inte ligga och gro tills det blir så stort att jag inte kan hantera det utan måste ta till sockret.

Ibland klarar jag lite kaos utan att det händer något men andra dagar kan ett ostädat hem vara en trigger. Det är sånt här jag jobbar med i tolvstegsprogrammet och som jag sakta men säkert lärt mig hantera utan mat. Men sedan jag förlorade min sponsor för ett par veckor sedan har jag gått tillbaka i utvecklingen. Jag harmas mer på människor, är mer ororlig, tror att jag är "frisk" oftare och har haft ett par återfall. Jag måste skaffa en ny sponsor och ta mig vidare i stegarbetet om jag vill bli bättre.

Jag har tagit ett första steg till det. Jag har hittat en kvinna som jag hoppas ska kunna leda mig på rätt väg och att vi kommer trivas med varandra. Återkommer om hur det går, i veckan ska vi pratas vid igen för att förhoppningsvis komma igång. Tills dess är det tufft.

Jag har städat, diskat och plockat undan hemma. När det är kaos inombords hjälper det lite att ha yttre ordning. Satt på en tvättmaskin och dammsugit. Planerat mat och jobbbat undan papper. Ångesten lättar lite och gör att jag inte behöver maten - inte just nu i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar