söndag 24 juni 2012

Livet finns utanför fönstret

Jag har svårt att sova trots att midsommarhelgen har bjudit på sömnbrist. Ligger och tittar ut genom fönstret och tänker på livet. Vad gör jag med min tid? Hur spenderar jag mina dagar och kvällar? Träffar jag mina nära och kära så mycket som jag vill? Är mina känslor sanna eller en återspegling av andras förväntningar?

Det är inga mörka grubblerier jag ägnar mig åt. Tvärtom. Om fyra dagar fyller jag år och så länge jag kan minnas brukar dessa tankar komma smygandes vid den tiden. Kanske för att nätterna är ljumma och skriker åt mig att inte sova bort tiden, kanske för att semester och frihet nalkas eller kanske för att ännu ett år har passerat?

En cykel kör förbi på gatan utanför och jag undrar var han är på väg. Vad lockar där ute? Jag vill leva. Andas, älska och falla. Åter igen har tycker jag att jag är tråkig och lill-gammal men jag vägrar acceptera det. Det är nog mer en fråga om vilka jag umgås med, om de får mig att må bra eller inte.

Det finns hopp om framtiden. Tårarna lurar under ytan. Tårar av lättnad och glädje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar