onsdag 29 juni 2011

Det är skillnad på fett och fett

Idag blev jag fast i det tågkaos som rådde på Stockholms station på eftermiddagen. Jag hade varit på möte och skulle ta tåget hem för att gå en power walk innan middagen. Mina planer grusades dock och jag fann mig sitta på ett stillastående tåg i två timmar. Klockan närmade sig middagstid och magen började högljutt protestera. Visst klarar jag någon extra timmes fördröjning men nu hade jag ingen aning om när jag skulle komma hem.

Gick till Pressbyrån inne på centralen och köpte en vatten och en påse nötter. Pekannötter kändes som ett bra val och som jag skrev om nötter tidigare går det bra som mellis men inte som snacks. Uppskattade att de 60 g som påsen innehöll skulle fungera som fettkälla för middagen (väl hemma kollade jag matplanen och det stämde fint). Nötterna satt fint och jag fick tillbaka lite tankekraft och närvaro när väl den värsta hungern var över.

Väl hemma gjorde jag den planerade omeletten men tillsatte inget fett, det hade jag ju redan fått i mig. Är så glad att jag kan fungera i oväntade situationer och att det fungerar med matplanen. Stolt! 
Jag märker stor skilland på min kropp när jag ätit nötter som fettkälla istället för smör eller kokosfett. Jag får lite svullen mage och känner mig inte "smal". Lite samma effekt med grädde med det är så gott så det vill jag ha i min kost ibland. Men kokosfett är ett fett som växer i mina ögon. Det ger mig massor av energi, är lätt att inta om det inte finns tillräckligt med fett till en måltid (om man äter ute eller borta) och det sätter igång min förbränning. Mer kokosfett! 


Köpte ett nytt kokosfett idag.
Det blev Renée Voltaire. Lite dyr men
säkert godare än Kung Markattas
som inte smakar gott alls
(även om den gör mig gott).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar