tisdag 21 juni 2011

Serotoninbrist?

Dag två. Känner mig lite låg, lite skör och vill inte alls prata med mina kollegor som har en tendens att störa mig extra mycket idag. De kan inte alls läsa mina signaler med lurar i öronen och avvisande blickar.

Det är min kropp som gör revolt. "Nähä, blir det inget mer socker kommer minsan inte jag att samarbeta eller vara glad", säger den. Den kommer att vara sur och visa det på alla möjliga sätt under den kommande veckan. Allt jag kan göra är att ignorera den och ge den det som jag vet att den egentligen behöver. Ungefär som att servera kokt fisk till en treåring som skriker efter glass samtidigt som hon skruvar sig i stolen och kastar maten på golvet. Tålamod.

Jag är den typen av sockermissbrukare som överäter för att få serotoninkickarna. Jag blir lätt orolig, får ångest och känner mig låg. Socker är en quick fix för detta och det lärde jag mig i tidiga år. Så efter en hetsätningsattack är mina serotoninvärden extra låga eftersom jag "hjälpt" dem upp de senaste dagarna. I ett abstinent liv normalställs nivåerna sakta men säkert (men bara till min "normala" nivå, inte som en frisk persons nivå) och det kände jag redan efter mina tre månader som nu är som bortblåsta. Finns det kosttillskott med serotonin att ta? Kanske vore en idé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar