tisdag 28 juni 2011

Go nuts

Jag har inte nötter på min matplan men har tidigare ätit dem när jag följt LCHF-modellen och mått bra. I och med att jag fick en matplan från en kostrådgivare så plockade vi bort både bär och nötter för att börja så "rent" som möjligt och med möjlighet att lägga till livsmedel i ett senare skede när kroppen kommit i balans.

Jag berättade tidigare om att jag provade äta jordgubbar på midsommarafton och att det gick hur bra som helst. Det är jag jätteglad för. Nötter däremot är en annan historia. Kanske är det själva plockandet med något framför tv:n som triggar mig eller så är det livsmedlet i sig som jag inte tål för jag överäter lätt på nötter. Det leder mig inte vidare till sockret men jag suktar efter mer nötter.

Funkar inte för mig just nu...
I går kväll fick en liten påse cashewnötter (100 g) följa med mig hem från Ica. Det kändes inte helt hundra eftersom det skulle bli att jag åt utanför min matplan men samtidigt har jag sagt att jag ska vara mindre strikt nu om det kan förhindra framtida sockerorgier så det fick bli lite kvällsgotti framför tv:n. Men tror ni att jag var nöjd efter den lilla påsen då? Nope. Med blött hår och opassande kläder hasade jag tillbaka ner på Ica för att fylla en påse med lösviktsnötter. Blev både cashew och blandnötter. 161 g. "Behöver inte äta allt i kväll", sa jag till mig själv. "Spar till helgen". Jo men visst, det skulle ju hända?

Väl medveten om att jag hade handlat mot mitt bättre vetande åt jag upp hela påsen. Det kändes inte lika hemskt som socker och jag tänker inte slå på mig själv för det men jag har lärt mig att nötter nog inte är något för mig just nu. Jag ska låta dem stanna på Ica den närmsta framtiden. Hur det blir längre fram det får vi se då men alla livsmedel som sätter mig ur sådan kontroll ska inte finnas i mitt liv nu. Jag vill äta mat jag mår bra av och det blev tydligt att nötter inte är sådan mat. Jag blir helt enkelt nuts av dem.

2 kommentarer:

  1. Äsch då! Men det är bara att låta dom stanna kvar på Ica i fortsättningen, som du säger :D

    Har också ett lite kluvet förhållande till nötter. Ett tag arbetade jag långa dagar och då räddade dom mig från att stoppa annat i munnen. Men jag hade vägt upp en liten påse och hade i väskan.... Men har jag en påse hemma så är det svårt att sluta :(

    Kram från Bossebusan

    SvaraRadera
  2. Jag har också märkt att det går bättre om jag har en påse med mig på resa eller som mellis men hemma som snacks på kvällen är det kört.

    SvaraRadera