tisdag 30 oktober 2012

Mentala modeller och luftslott

Har precis haft en timmes intervju med vår globala personalchef som pratat om ledarskap. En mycket intressant man som inte var rädd att säga som det är. Han pratade om de mentala modeller som ofta sätter krokben för oss och om rädslan för att misslyckas och bli idiotförklarad som två anledningar till att människor inte går efter det som de vill ha. Ofta har man satt upp sina egna hinder och byggt luftslott som man sedan flyttat in i för att slippa hantera verkligheten. Att skylla på någon annan är också en idiotsäker metod för att slippa ta tag i sitt liv och komma framåt.

Efter att ha lyssnat till honom insåg jag att jag själv sitter på mågna mentala modeller som hindrar mig att leva mitt liv till fullo. Att jag relativt ofta låter min rädsla för att misslyckas, bli idiotförklarad eller förlöjligad hindra mig från att satsa på det jag vill ha. För när det kommer till praktiska saker som jobbet, lägenheten, ekonomin m.m. så har jag inga problem med att fatta beslut, ta plats och agera efter vad jag vill ha. De mjukare sakerna som kärlek, drömkroppen eller nya bekantskaper är svårare. När det är känslor inblandade är jag räddare att göra bort mig, få ett nej eller verka dum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar