torsdag 17 januari 2013

Beroende av närhet

Anna skrev här om dagen om beroenden. Att vissa av oss har större behov av kickar från socker, närhet, träning, droger och alkohol. Jag tillhör definitivt dessa. Alkohol lockar inte och droger har jag aldrig provat. Socker och närhet är mina triggers och med hjälp av träning kan jag kompensera, så skulle jag förklara det.

Socker
Min första drog. Redan som liten älskade jag det som var sött och var ett runt barn. I samband med bantning från 11 års ålder gick jag in i en negativ spiral med förbud och skam. Hetsätning och bantning avlöste varandra i många år. Socker lugnade och dövade känslor.

Närhet
Något som på senare tid vuxit sig allt starkare. Killarna avlöser varadra just nu och närheten står i fokus, inte dem. En dag på jobbet är nog för att jag måste fylla på. Komma in i tryggheten och tanka närhet. Pussar, mys och sex. Må bra-pluppar som P kallar det. Och ja, jag mår bra av närhet men det är också krävande att hela tiden längta efter mer.

Träning
Min livlina när de andra två inte levererar. Istället för att äta socker eller få närhet tränar jag. Ett body pump-pass levererar alltid endorfinkickar och gör mig glad. Det sviker inte som killar eller gör mig tjock som godis. Visst kan det vara negativt med för mycket träning men jag ser det inte som något problem. 4 ggr/veckan mår jag som bäst av.







Jag har inget behov av att sluta med något av mina beroenden (om man nu kan kalla det så) men däremot lära mig hantera närheten bättre. Sockret har jag jobbat aktivt med i OA och nu själv det senaste året och känner mig rätt stark inför det. Träningen gör mig glad och det är positivt. Undrar om närhetsbehovet ändras om jag går in  i ett sriöst förhållande och börjar få regelbundet med närhet? Lite som när jag tog bort sockerförbudet och då inte längtade lika mycket efter godis och glass eftersom jag visste att jag kunde äta det när som? Hoppas det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar