lördag 5 januari 2013

När min kropp mår som bäst

Har ni ett framgångsrecept för när er kropp mår som bäst? Några perioder i livet då du varit nöjd med kroppen? Hur har tillvaron sett ut då? Hur har du ätit och mått? Jag har ringat in mitt beteende som ger mig en nöjd och glad kropp.

  • Sömn! Minst 8 timmar sammanhängade sömn, gärna sovmorgon.
  • Släpp kontrollen över maten och fokusera på annat. Ingen matplan eller diet utan bara vanlig mat och äta det jag är sugen på. Fokus på mat ger mig bara ångest och stress.
  • Inga förbud. Det leder bara till överätning. Lite av allt är bäst för mig (trodde jag aldrig att jag skulle säga).
  • Närhet. Min kropp reagerar otroligt fort på mys, puss och kram. Att dela närhet med en annan person är som att ta bantningspiller för mig. Jag rasar i vikt.
  • Träning i vardagen. När jag tränar regelbundet (vilket jag gjort de senaste åren) ca 3-4 ggr i veckan mår kroppen som bäst och jag känner att jag kan äta allt.
  • Ingen stress. Att vara ledig från jobb och måsten (hur kul det än är) gör att min kropp stortrivs.
  • Sol! Är det för att jag är snyggare när jag är brun eller helt enkelt för att kroppen får tanka D-vitamin och det inte krävs lager på lager av kläder när jag går ut? Vem vet jag trivs i alla fall bra i solen.
Alla ovan komponenter har jag haft mycket av under jul- och nyårsledigheten. Det har (tillsammans med magsjuka på semestern) medfört att jag snarare gått ner i vikt under julen i stället för upp som är brukligt. Trots det har jag ätit en hel Paradisask själv för någon helg sen (en per jul har jag lovat mig själv ;)), inte tänkt på vad jag stoppat i mig, snaskat på godis och glass när jag haft lust (har inte alls lika mycket lust när jag inte har förbud) men ändå inte överätit eftersom det inte finns nåt behov av det. Jag kan ju äta gotti när jag vill!

Igår köpte jag en alldeles för stor påse godis på vägen hem från after work med ett kompisgäng. Satt mig i soffan och ville verken ha sällskap eller sysselsättning. Bara få vara själv och andas efter ett par händelserika veckor. Åt inte upp allt men tillräckligt för att må lite illa. Men sen är det bra. Idag myste jag med en lång frukost och ska nu gå och träna. Magen är platt och jag har inte ångest. Förr hade jag fortsatt äta godis hela helgen men nu finns annat att fokusera på. Jag lovar er att innan helgen är slut kommer resten av godiset vara borta men vad gör väl det? Bättre att sprida ut det goda över hela helgen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar