tisdag 7 augusti 2012

Att vara både stark och svag

Jag känner mig som två personer. Den ena som har en stor sorg, är skör och vill krypa under täcket och inte gå upp. Den andra som har framtidsplaner och vill leva, träna och vara social. Just nu pågår en kamp mellan dessa två. Om dagen är jag stark och något så när stabil. På kvällen och natten är jag liten, skör och ledsen.

Detta påverkar ju så klart min matsituation. Ingen dag är särskilt bra. Antingen äter jag på tok för lite och har ingen lust eller sug alls efter mat och socker. Andra dagen vill jag sätta i mig allt möjligt och det slutar ofta med att jag äter glass och godis i soffan på kvällen för att döva sorg, ensamhet och rädsla. Ett beprövat sätt som jag vet funkar kortsiktigt. Det är så klart inte bra alls att jag faller tillbaka i gamla mönster men i detta nu är det inte mitt stora problem.

Jag har under detta år lärt mig att jag använder socker för att döva och fly. Jag är inte sockerberoende och när jag mår bra kan jag äta en bit tårta eller en chokladbit utan att vilja ha mer. Det är två skilda saker, det som jag förr kallade sug och det som jag nu vet är ett dåligt sätt att använda socker på. I svåra stunder som dessa äter jag för att döva och det är inte bra men det finns värre sätt att hantera det hela på - att dricka, skära sig själv eller ta droger är värre.

Jag längtar så klart till den dagen då jag kan sluta hetsäta för att klara kvällen. Den dagen kommer, det vet jag. Snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar