fredag 24 augusti 2012

Gott att leva

Känner att jag börjar få tillbaka glädjen inför mat. Att den smakar gott och att det är roligt att äta. Fortfarande finns en rädsla för att gå upp i vikt och känna mig pluffsig. Jobbar med den och träningen är en bra ventil. För det ska vara gott att leva. Mat är bränsle för kroppen men också en njutning.

Mat är ett laddat ämne för många och speciellt för oss som har problem med det. Troligen kommer jag alltid att ha en annan syn på mat än andra och säkerligen kommer den att förvärras när det är svåra tider och ångesten är stor. Men att nu börja se mat som något lustfyllt, kravlöst och gott är ett större steg än jag trodde var möjligt. Jag tänker inte på det så mycket. Det ordnar sig alltid är mitt tänkt. Alltid kan jag köpa mellis på en mack/kiosk eller mat på en restaurang eller hos en vän om jag inte har hemma eller med mig. Det är en sådan skön känsla.

Jag försöker välja mat som jag vet är bra för mig. Snabba kolhydrater är inte en sådan sak. En tallrik pasta ute med kollegorna tidigare i veckan fick mig att tveka inför uteluncher men självklart handlar det inte val även här. Jag kan äta allt, men inte alltid. Vill välja det som är bra bränsle för kroppen och som jag orkar leva och träna på. Ofta är det också det som jag tycker är gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar