måndag 14 maj 2012

No more LCHF

Det är konstigt hur kroppen vänjer sig, anpassar sig och säger till vad den vill ha. Åt enligt LCHF i ett och ett halvt år och min kropp älskade det. Jag mådde så bra och tänkte att så här ska jag alltid äta, det finns inga alternativ. Tills en dag så min kropp sa stopp. Jag behövde mer energi och valde att prova lägga in lite mer kolhydrater. Kroppen reagerade med uppblåst mage och vattensamling men efter en vecka försvann det och energin kom tillbaka. Succesivt har jag nu infört mer och mer kolhydrater i maten och kroppen mår toppen.

Nu kan jag inte tänka mig att äta två stekta ägg och två matskedar smör till frukost. Det vänder sig i magen bara av att tänka på det. Underligt hur saker förändras. Det man trodde var för alltid är sällan det. Nu längtar jag till mina knäckemackor eller min gröt på morgonen, produkter som jag tidigare överåt på men som idag är en bra start på min dag och som håller mig mätt och nöjd länge. Och som jag orkar träna på.

För det var nog den stora delen i kostomställningen. Att jag gick från att träna en gång i veckan till 4-5 ggr/veckan. Valde att satsa mer på träning för att må bättre och då behöver kroppen mer energi. Visst kan man få det av LCHF-kost, det är jag säker på, men för mig funkade det inte längre. Men vem vet hur det blir i framtiden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar