söndag 8 juli 2012

Första försöket med glassmaskinen

Fick en OBH Nordica glassmaskin i födelsedagspresent förra veckan. Idag tog jag mod till mig och provade den. Är lite rädd för socker och att göra egna godsaker (även om de är mycket bättre ön köpta). Jobbar vidare med den rädslan eftersom jag inte vill låta maten stoppa mig i livet. Jag vill leva, inte fokusera på mat, socker och kalorier. Att äta glass är en del av livet och jag som älskar glass!

Hur blev då resultatet? Sådär. Gjorde jordgubbsglass och tror att de mosade gubbarna gjorde glassmeten för lös för den ville inte riktigt stelna i maskinen. Gott och väldigt mättande blev det i alla fall. Dock inte alls lika sött som köpeglass. Hade också i lite kesella istället för en del av grädden. Nu är det bara att fortsätta att experimentera och få fram den bästa glassen!

PS. Efter den lilla skålen ni ser på bilden var jag proppmätt. Efter en 500ml Ben&Jerry Cockie Dough kan jag lugnt äta mer. Man kan ju indra vad de har i köpeglassen?! Här var det bara jordgubbar, grädde, kesella, äggulor, nypa socker och vaniljsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar