onsdag 24 augusti 2011

Allergi var ordet

Jag har utvecklat en allergi. Jag ser på det så. Det gör det hela väldigt enkelt. Äter jag det jag inte tål finns risken att det leder till en förtidig död. Sen om det är nötter, gluten eller socker är mindre relevant - jag har en allergi och den måste jag ta på allvar. Kanske är det också lättare för min omgivning att förstå om jag beskriver det så. Jag får ont i magen, blir gasig, svullen, trött och deppig av socker och kolhydrater. Inte skulle du väl då bjuda din vän på det då?

Det har tagit år av sockermissbruk att komma dit jag är idag men jag är också född med en känslighet för kolhydrater som gjort att jag inte kunnat stå emot. En människa som inte hade denna känslighet hande troligen inte hamnat där jag är idag. Men jag är också själsligt sjuk vilken har lett till att jag självmedicinerat med socker och därmed gått från känslighet till beroende. Över tid blir jag bara sämre, även om jag inte är aktiv. Sjukdomen är progressiv men vi ska komma ihåg att så är även tillfrisknandet.

Likt en nörallergiker måste jag läsa innehållsförteckningar, undvika vissa livsmedel och fråga vad det blir för mat när jag ska hem till vänner. Men det är ett litet pris att betala om jag får må så bra som jag gör när jag är abstinent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar