onsdag 17 augusti 2011

Fiskgratäng med blomkålsmos


Fisk i ugn med dillsås och blomkålsmos. Mums LCHF-mat!





















Har inte gjort denna maträtt sedan jag fick matplanen i april. Gratäng är ju protein blandat med fett (har vissa mängder av dem båda till varje måltid) och därmed svårt att väga. Jag har experimenterat lite och kommit på hur jag ska göra. I med fisk/kyckling/kött eller vad du vill i en långpanna och uppskatta antalet portioner som proteinet räcker till (maten ska vägas tillagad) och häll sedan i valfritt fett för så många portioner. Ofta blir det fyra portioner och då lägger jag bara ner smör, creme fraiche, grädde och kryddor i formen. In i ugenen!

När gratängen är klar så fiskar jag upp proteinet och väger det i portioner. Sedan häller jag i all sås i en bytta och väger det, delar med fyra och potionerar sedan ut anvisad mängd på proteinet (i detta fall fisken). Kan låta krångligt med jag fick fyra måltider av detta vilket betyder att jag inte behöver laga mat på två dagar. Funkar att göra med 1 kilo kyckling med och du behöver inte laga mat på en vecka :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar