onsdag 10 augusti 2011

Känslostyrd

Jag är en känslomänniska och styrs i hög grad av mina känslor. Visst finns det logik med i spelet som gjort att jag har ett bra jobb, köpt en fin lägenhet och separerat när förhållanden inte fungerat. Men tar jag ett beslut måste det kännas rätt i mage och hjärta.

I kampen mot sockret och hetsätningsdjävulen kan känslostormar både hjälpa och själpa. När det blir för mycket press på mig och jag känner ångest och oro, då tar jag lätt till sockret för jag vet att det ger en snabb lindrig för mina närver och dämpar ångest (som kommer tillbaka i full kraft efteråt). Det mönstret vill jag bryta.

Att leva i en känsla är inget farligt ändå reagerar kroppen som om den skulle dö om jag inte tog mig ur situationen. Att leva innebär att känna och det ser jag som en gåva, inte som ett hinder. Det gäller bara att lära sig kontrollera gåvan så att den inte blir ett hot för min hälsa.

Musik, bilder, dofter och intryck är saker som påverkar mina känslor. Både negativa och positiva. De är bra medel för mig att ta till när jag vill hetsäta. Påminna mig om fina platser jag varit på med underbara människor, locka fram en känsla av liv och lust en kall morgon, ja det är det som håller mig borta från sockret. Lyssna på en låt som betyder mycket för dig, titta på gamla bilder och dröm tillbaka, eller köp den där parfymen som du förknippar med framgång och bär den på jobbet. Det finns små knep att ta till.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar