tisdag 13 mars 2012

Fokus på mat ger fokus på mat

Jag mår som bäst när mat är en icke-fråga för mig. När jag har fullt med vänner runt om mig, jobbet ger mig utmaningar och jag får träna mycket. Då äter jag för att få energi till livet och då vill jag ge kroppen bra mat. Det är liksom inget krångel. Det är när jag börjar läsa för mycket matbloggar, grotta ner mig i recept och tänka för mycket på mat och måltider som det spårar ur. Då får jag sug och bli manisk. Oroar mig för om jag får i mig allt jag ska och om jag inte bort prova ditten och datten i alla fall, det sägs ju vara nyttigt. Vill äta det jag inte kan och blir ett offer istället för att leva mitt liv.

Så släpp matfrågan. Skaffa en matplan och gör dig av med prestationskraven. En kycklingfilé, kokt broccoli och en svampsås till det blir en utmärkt middag, det behöver inte bara Nobelmåltid varje kväll. Eller gör som jag, laga storkok så att maten räcker i flera dagar och därmed slipper du laga, tänka och planera mat varje dag. Allt du behöver komma ihåg är att äta dina måltider :)

Jag försöker också storhandla en gång i veckan för att slippa springa på affären stup i kvarten. Ingen skulle säga till en alkoholist att gå på Systembolaget varje dag men vi sockerberoende förväntas stå lugnt bland godis och glass när vi är hungriga och sugna strax innan middagen. Visst måste jag kompletteringshandla ibland men det känns allra bäst både i själen och för ekonomin om jag inte springer till ICA varje dag. Hur tänker du kring matplanering?

2 kommentarer:

  1. Har precis fått min matplan, det känns tryggt men en ny känsla har infunnit sig - ointresse för mat, lite tristess. Jag inser hur mkt maten betyder/betydde i mitt liv. Får lära mig att lägga energin på nåt annat nu, inte lätt! Lite läskigt, känslorna kan ej dämpas längre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till din matplan! Det är ett jättebra verktyg för att slippa över- och underätning. Det finns liksom inget att funderna över, och som du skriver, blir det mycket tid över till annat än att tänka på mat hela tiden. Vad ska du göra med den tiden?

      Radera