söndag 4 mars 2012

Hur vill du leva ditt liv?

Det är den centrala frågan i mitt liv just nu. För första gången på länge känner jag att jag kan påverka min situation. Jag kan välja att äta den mat som är bra för min kropp och ge den endorfiner och må bra-hormoner genom träning och umgänge. Jag har alltid ett val. Sitta hemma och hetsäta eller ta en löptur. Träffa vänner och familj eller vara ensam. Jobba eller vara ledig. Sova eller vara vaken. Äta sånt som kroppen mår bra av eller det som gör mig tjock, deppig och otillfredsställd.

Visst finns det gånger då vi inte har ett val, så är det för mig med. Då gäller det att acceptera situationen och lita på att det är som det ska vara. Men oftast ställs vi inför små val varje dag som påverkar hur våra liv blir. Vad du ska äta till frukost, om du ska träna på morgonen eller sova lite längre, vilken väg du tar till jobbet, hur du väljer att tackla en trasig dator eller en sur kollega, vad du äter till lunch, hur du reagerar på avbokade möten och ändrade villkor, om du äter ett mellis eller faller för frestelsen av bullar klockan tre, hur du möter dina barn när du kommer till dagis, hur du uppträder mot din familj och sist men inte minst – hur du behandlar dig själv.

Jag har kommit till ett vägskäl känner jag. Ett bra sådant. Hur vill jag leva mitt liv är frågan jag ställer mig. Ett aktivt liv med bra mat, mycket motion, nära vänner och en ständigt utvecklande relation med min familj. Jag vill inte jobba ihjäl mig och jag värderar fritid mer nu än förr. Jag vill träffa en man att dela mitt liv med och för att kunna göra det måste jag först välja vilket liv jag vill leva. Sluta vara ett offer och inse att jag alltid har ett val.

P.S När jag är sjuk återkommer alltid dessa djupa frågor. När jag inte kan göra det jag vill kommer jag på vad det egentligen är jag vill göra. D.S


Avokado är ett favoritlivsmedel just nu.

Vitaminer i massor!

Det är viktigt med de små sakerna i livet. En cappucino på fredagen är mitt godis!

Det ska vara gott att leva. Mums!

Min kropp mår så bra av ägg. Energi, energi, energi!

Att äta närproducerat och efter årstider är så jag vill leva.

Träning är A och O för mig. Utan den mår jag inte bra.


Maten ska vara god, ge min kropp energi men också vara fin för ögat. Lördagsfrulle lägger jag gärna lite extra tid på :)

Vill hitta en underbar man att dela mitt liv med en dag <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar