söndag 4 mars 2012

Neutral inställning som bara kom

Det är märkligt. Hur kan jag ha gått från en tvångsmässig överätare som inte kunde stå emot socker till en person som intagit en neutral inställning? Som det står i Stora boken, löftena till Steg 10: ”Vi kommer sällan att vara intresserade av triggermaten. Om vi frestas, ryggar vi tillbaka som för en eldsflamma. Vi reagerar sunt och normalt och vi upptäcker att detta har hänt automatiskt. Vi kommer att upptäcka att vår nya inställning till mat har infunnit sig hos oss utan något tankearbete eller ansträngning. Den bara kom! Det är detta som är miraklet. Vi kämpar inte, och inte heller undviker vi frestelsen. Vi upplever det som att vi tillåtits inta en neutral inställning - trygga och skyddade.”

Så här känns det. Konstigt. Härligt. Vill tanka med den mat som är bra för mig. Så att jag kan träna, leva och må bra. Åh vad träningen blir viktigare och viktigare i mitt liv. Förr var det för att bli smal och se bra ut och nu är det mer för att må bra och överleva. För det handlar inte om att vara duktig, det är inte därför jag tränar, utan det är för att få ett bra liv. När jag kan springa lite längre eller lyfta lite tyngre ökar mitt självförtroende och jag blir stolt över min kropp. Självklart vill jag fortsätta denna bra cirkel genom att ge kroppen den mat som den vill ha och mår bra av.

Nu ligger jag tyvärr nedbäddad i sängen, förkyld. Vill ut i vårvädret och ta en power walk och kanske testa löpstegen lite men det får vänta. Nu måste jag bli frisk. Det finns någon mening med att jag blev förkyld och fick ställa in helgplanerna. Vad den är vet inte lilla jag, det vet bara Gud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar