fredag 6 april 2012

Koppla ner från krav och press

Jag vill ofta försvinna från jorden yta och önskar att jag hade ett hus på månen där ingen kunde nå mig. Längtar ofta efter att stänga av mobilen och inte säga till någon vad jag gör. Att bara vara, utan krav och press. Jag funderar på varför jag känner så här. Är det en motreaktion mot statusuppdateringar, den ständiga uppkopplingen och att kunna bli nådd dygnet runt? Är det mina egna krav som jag behöver jobba med eller är det andra som sätter orimliga förväntningar på mig? Troligen är det lite av allt.

Oavsett orsak är det vad jag väljer att göra åt det som betyder något. För i över tio år har jag hetsätit på dessa känslor. Då, först , har jag tillåtit mig att stänga av mobilen, inte berätta för någon vad jag gör, frigöra mig från måsten och krav och inte bry mig om vad andra tycker. Jag är i min bubbla då, där ingen kan skada mig. Där bara jag skadar mig själv, men det tänker jag inte på just då. Just då flyr jag bara verkligheten.

Hur kan jag skapa samma känsla utan socker och hetsätning? Tillåta mig att vara bara jag med mina fel och brister och att det är okej. Att inte alltid vara tillgänglig eller ha koll på vad andra har för sig. Jag har inte det svaret än men jag jobbar vidare på det. Motion ger mig lugn och får mig att känna att annat är mindre viktigt så det är ett steg i rätt riktning men annars är det nog också bara att göra. Stäng av telefonen efter jobbet eller under helgen en stund. Ta en promenad och lämna mobilen hemma. Titta på en film istället för att städa och tvätta om det är det som jag mår bäst av just då.

Jag blir galen av alla dessa krav jag känner och all press jag sätter på mig själv. Det äter upp mig innifrån och får mig att vilja slå bakut och skita i allt. Bortom maten så finns det en helt annan sida av sjukdomen sockerberoende och tvångsmässig ätare. Det finns rädslor, självförakt, hat, harm och ofta också ett litet barn inom oss som bara vill bli älskat.

2 kommentarer:

  1. Jag har svårt att koppla av Ghana ofta, svårt att bara vara . Mitt bästa tips för att vara själv och nedkopplad är att springa! Och jag tror att vi är en sort som behöver mer lugn och ro!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det verkar vara typiskt för oss högpresterande personer att vi har svårt att bara vara, utan att prestera nåt. Då är det bra att ut och slinga tycker jag med För då blir jag trött, nöjd och kan slappna av sen :)

      Radera