söndag 8 april 2012

Sluta banta!

Sedan jag var 11 år har jag bantat. Knäckebröd utan smör och ett glas vatten var mitt första bantarmål och när mamma upptäckte det tvingade hon mig att vara hemma från skolan den dagen. Det hjälpte tyvärr inte. Simma en kilometer före frukost (som jag sen ändå hoppade över) och äta så lite som möjligt och röra på mig så mycket som möjligt var min strategi i högstadiet. Tyckte det var ganska skönt att slippa äta och för att toppa formen beställde jag bantningspiller på internet och knaprade i mig. Efter denna period hade jag min första hetsätning. Kroppen var utsvulten så det var inte så konstigt. Sen var karusellen igång med överträning och fettsnålt gymnasiet igenom, varvat med helger av sockerorgier. Efter det blev det två år i KBT och ätstörningsterapi.

Så sexton år efter den första bantarfrukosten är jag fortfarande fast i bantarträsket. Blir arg när jag tänker på hur många år jag gett vikthetsen och matbesattheten. De flesta skulle inte kalla mig tjock och innerst inne vet jag att jag inte är det. Problemet är att jag satt likamedtecken mellan att vara smal och omtyckt.

Nu har jag fått nog. Det är för f-n dags att sluta banta. This is as good as it gets och det jag ser i spegeln är inte fy skam. Hittills har jag aldrig fått några klagomål från det motsatta könet, snarare tvärtom. Varför kan inte jag bara acceptera hur jag ser ut?! Vad är det som säger att man blir lyckligare om man är smal som en sticka eller söt som en modell? Inget alls. De perioder jag varit som lyckligast har utseende varit sekundärt och mat en icke-fråga.

Acceptera det jag inte kan förändra = min kroppsform. Mod att förändra det jag kan = träna och äta bra mat för att min kropp ska må så bra som möjligt. Förstånd att inte skillnaden = sluta banta och njut av livet!

3 kommentarer:

  1. Amen! jag är inne på mitt 43:e levandsår... har bantat sedean 14 års ålder! Så många bortkastade år, så mycket nergi som kunde läggas på annat! Och ffa mycket onödig bantning gm att viktuppgången orsakats av socker + hetsätning!
    Heja oss! Nytt fokus!
    Gå gärna in på min blogg och kolla min insamling till Panzisjukhuet genom Tjejmarathon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tänkt vilka stordåd vi kunnat uträtta med all den energi vi lagt på bantning. Men det kommer nu istället så vår omgivning får se upp ;) Bra initiativ du tagit med loppet!

      Radera
    2. Det är itne jag jag tagit initiativet, jag är "bara" en deltagare! ;o)

      Radera