onsdag 7 september 2011

Mental besatthet

När jag gick med i OA och fick höra att sjukdomen är tredelad och att den ena delen är mental besatthet. Ja jag vet att jag tänker mycket på mat, vikt och träning, tänkte jag. Nu har jag förstått att den metala besattheten är så mycket mer än så.

Efter en hetsätningsattack tror jag att jag kan ta mig an världen. Sätter upp mål för mat och träning och hur snygg och framgångsrik jag ska bli. Smider stora planer och faller lika handlöst nästa morgon. Det är den mentala besattheten.

Jag ser en reklam på tv om den nya smaken från Marabou. Den fastnar i min hjärna och när jag sedan går och handlar har jag inte en tanke på att hetäta men så går jag förbi hyllan där den nya smaken är uppradad och tankarna är igång. Klart jag ska prova den nya smaken. Det är ju en klockren idé. Jag dividerar med mig själv tills jag brytit ner mitt försvar. Det är den mentala besattheten.

Jag läser bloggar om mat och träning, planerar middagar och älskar att storhandla. Kanske är det så jag är, intresserad av matlagning och gillar att planera men det kan ibland gå över styr. Jag läser med intresse hur andra äter, vad de tränar och hur många kilo de rasar. Lever mig in i deras liv och förvirrar mitt eget. Det är den mentala besattheten.

Det jag kan göra är att medvetandegöra den mentala besattheten och inte ge efter för den. Äta på min matplan, handla som står på listan, inte dras med i andras recepthets (jag vet vad jag mår bra av) och inte stanna i de manipulativa tankarna när de kommer. Vad det innebär är olika för var och en.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar