onsdag 28 september 2011

Självransakan river upp mycket känslor

Jag skiftar mellan att känna otroligt kärlek, ångest, ledsamhet, tacksamhet och irritation. Jag håller på att avsluta rädslo- och harmlistan och analyserar min del i relationer och ser på när jag har varit oärlig, rädd, självisk och egennyttig. För jag kan aldrig förändra någon annan, bara mig själv. Det som är så häftigt med att jobba med mitt beteende är att jag börjar agera annorlunda mot min omgivning och det i sig resulterar i att de bemöter mig på ett nytt sätt. Så på sätt och vis kan man förändra andra människor, men bara genom att göra städjobbet själv.

Det har tagit emot att inse alla dessa sanningar om mig själv. Jag har haft ångest och mått dåligt. I början av arbetet åt jag på dessa känslor men har nu lärt mig att jobba med analyserna lite i taget nu och sedan lämna över mitt arbete innan jag börjar. I grund och botten är jag otroligt tacksam för att jag får chansen att göra denna storstädning. Förändringarna som sker är stora och jag har ett bättre liv idag än för ett halvår sedan. Framför allt har jag en bättre relation till mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar