söndag 18 september 2011

Matsäck och nödproviant på resa

Jag hade med mig mat på min resa till Rom och det är jag så glad för. Visserligen fanns det gott om mat för mig att äta i Italien men att ha säkerheten som abstinent mat ger med mig gjorde att jag kunde slappna av.

Flygplansmat
Jag har dåliga erfarenheter av flygplasmat och litar inte en sekund på att det finns något som jag kan äta och har därför alltid med mig egen mat när jag flyger. Antingen äter jag den innan vi går ombord eller så äter jag den på planet. Skulle någon ha en åsikt om att jag har egen mat med mig säger jag att jag har allergier och att det inte finns något på deras meny som jag kan äta. På flyger ner till Rom hade jag med mig kokta ägg, avokado, smör och paprika som jag åt tillsammans med en kopp te till frukost innan jag klev på flyget. På vägen hem hade jag med mig en mixsallad, makrill i tomatsås, rapsolja och nötter som jag åt på planet när det serverades lunch till de andra. Ingen sa något om det.
Frozzypack
- ett av de bästa köpen jag har gjort!

Äta på flygplatsen
Visst är det skönt att äta innan man kliver på planet och ska sitta som i en konservburk och försöka plocka med egen mat. Om det går gör jag det. Ta med något som inte behöver kyl om du har långt till flygplatsen eller investera i den underbart käcka matlådan Frozzypack  som håller maten kall i sju timmar.

Frukost
Att lita på att det finns frukost som passar mig är ett misstag som jag inte gör om. Ring eller maila till hotellet och hör vad som serveras till frukost och värdera utifrån det vad du behöver ta med att komplettera med. För mig brukar avokado, kokosfett och kokt ägg funka bra att ha i väskan.

Lunch/middag
Ofta de målen som flyter på utan problem på resa. Det finns alltid något jag kan äta annars kan jag välja att gå till en annan restaurang. Kom ihåg att det är du som är kunden och alltid kan fråga om du får byta ut vissa råvaror mot andra. Jag brukar titta på hela menyn och se om det finns någon annan sås/röra/tillbehör som passar bättre än det som rekommenderas till den köttbit som jag vill ha. Då vet man ju att det finns i köket och inte utgör någon egentlig ansträgning för kocken att uppfylla min önskning.

Fika
Jag ser till att fika med gott kaffe, te eller annat som jag kan dricka för att inte känna att jag missar något i en kaka, glass eller bakelse. Jag har ju min njutning och det är viktigt. Det ska inte bara handla om vad jag inte kan äta och dricka utan också om vad som gör mig gott. Sedan fokuserar jag på sällskapet. Inte på vad sällskapet äter. Klarar du inte det än så kanske det inte är en bra idé att ses över fika? Ta en promenad istället eller bjud hem till dig där det finns bra alternativ. Så gjorde jag i början. Är jag på resa testar jag gärna nya lokala te- eller kaffesorter, precis som andra provar lokala bakverk, och kollar om det finns något gott tilltugg som jag tål men det är inte prio ett.   

Picknick
Mättar bra och passar till allt!
Perfekt för oss! Gå in i livsmedelsbutik och köp grönsaker av alla valfri sort, avokado, blandade nötter, en kycklingklubba eller varmrökt laxfié, röror från charken, skinka eller salami, oliver och ev. någon frukt. Bra att ha med i väskan själv är oliv- eller rapsolja, bestick, kokosfett och kokt ägg. Jag njuter gärna av en picknick så ofta jag kan under sommarhalvåret. Då kan alla välja det som passar dem bäst och var du än befinner dig finns ofta grönt, protein och fettkälla att köpa på en lokal matbutik.

Mellanmål
Äter jag sällan. Om det går för lång tid mellan måltiderna kan jag ta en liten mängd från nästkommande mål och äta det innan som mellis. Då ofta i form av avokado, kokosfett, nötter och ägg (som ni ser passar de in överallt). Tål du frukt är det ett alternativ att ta till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar