tisdag 20 september 2011

Tips att ta till när suget slår till

Jag har fått en uppsjö av tips från OA-vänner att ta till när suget sätter in, vissa fungerar för mig och andra inte. Här kommer några som jag brukar prova.

Ligg på spikmattan
En massa härliga ämnen som frigörs när du lägger dig en stund på spikmattan. Lite som det lugnande eller uppiggande som du får av socker.

Träna på ett pass
Det är inte bara för det "må-bra"-ämne som bildas under träning som du ska gå iväg till gymmet. Det handlar också om att träffa folk, vara en del av gemensakpen, arbeta med kroppen och komma bort hemifrån där vi ofta faller om suget blir för starkt. Det kan tyckas att det krävs mycket för att gå på ett träningspass istället för att sitta hemma i soffan och hetäta men här är mitt tips; bara gör. Packa väskan, ta med ett kokt ägg att äta på vägen dit och bara kör! Tänker du efter kommer du troligtvis inte att orka men efteråt känns det fantastiskt att du gick och tränade istället för att proppa socker.

Ta en dusch
Beröring utsöndrar "må-bra"-hormon som lugnar. Har du ingen som vill gosa med dig för stunden fungerar en dusch lika bra. Med varmt vatten, en fin duschcreme och tvättsvamp kommer man långt. Har du badkar kan det vara skönt att ligga i ett bubbelbad för att koppla av.

Gå en promenad
Elller ännu hellre; spring! Endorfiner skapar välmående och lycka. Efter en tur ute blir jag lättare i sinnet och humöret vänder uppåt. Känns det för jobbigt att jogga så ta en promenad i skogen eller bara i omgivningen, allt är bättre än att hetsäta.

Ta en kopp te eller kaffe
Fungerar som en lugnande ritual för mig. Om jag är stressad, känner mig ensam eller bara vill ha lite "mys" kan en kopp te vara ett substitut för den plats som socker tidigare hade.

Ring en OA-vän
Programmet är underbart. Massor av personer som är villiga att ställa upp att prata, ge tips, peppa eller bara lyssna. Börja med att gå in på ett telefonmöte och stanna kvar efteråt för att ta telefonnummer.

Gör något som du tycker om
Något som du finner stimulerande. Ofta kommer sug av understimulans. Vi vill äta för att "göra" något.

Ta en tupplur
Jag äter ofta på trötthet och efter en power nap försvinner ofta suget. Det är inte alltid möjligt att lägga sig ner och sova när som helst men efter jobbet, på lunchen, på helgen och på kvällen brukar det gå bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar