torsdag 8 september 2011

Substitut?

Suget slår till. Det svider i magen, ångesten kramar åt och det vattnas i munnen efter något sött. Kroppen tror att den ska dö om den inte får socker eller snabba kolhydrater. Vi vet att det är dåligt för oss men den kortsiktiga tillfredställelsen vinner. Återfall.

Hur ska vi göra i dessa situationer? Sitta på de vita knogarna, distrahera oss eller ta till ett substitut? Jag har fått lära mig att det är matplanen som gäller, håll dig till den så kommer du att kunna vara abstinent. Men det fungerar inte alltid. Under sommaren har det varit tufft och då har jag frågat mig själv om det hade varit bättre att ha ett substitut att ta till när det där toksuget slår till?

På en skala där absolut abstinens är bäst och hetsätning är sämst, kan det vara okej att ta till ett ägg, en sked smör, några nötter, ett tuggummi eller så för att hindra suget? Det står inte på matplanen men det gör ju å andra sidan inte godis, glass eller kakor heller om jag hellre ger efter för det. Men ett substitut får inte vara något som triggar efter mer. Mörk choklad tror jag inte fungerar för mig till exempel, det ger mig bara mer sug.

Men ett substitut behöver inte alltid vara mat. Det kan vara en promenad, en dusch, ligga på spikmattan, ring en vän och var förtrolig eller lyssna på musik. Samma känsla som du söker i maten kan du få av de små sakerna i livet.

Hur ser ni på det här med substitut? Hjälper eller skälper det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar