måndag 9 januari 2012

Ger mig själv en Tjejmil

God morgon måndag! Hur mår ni idag? Har har återhämtat mig lite från gårdagens blues. Att sova på saken är det i särklass bästa tipset jag någonsin fått. Inga bra beslut tas i en trött hjärna. Hur som helst så har jag bestämt mig för att ge mig själv en present, eller kanske snarare en utmaning. Närmare bestämt en löparutmaning.

Jag har en historia av benhinneinflamationer och spräckta hälkuddar. Dessutom har jag aldrig varit en löpare och inte direkt gett det en ärlig chans heller. Men i somras så hände det något. Jag fick lust att prova för det såg så härligt ut när andra flög fram i spåret och det lockade lite extra att jobba än att gå. Så en dag hade jag en massa enerig över på en power walk och började springa så smått. Sedan dess har jag varvat jobb med gång under mina promenader men det har blivit färre av dem sedan mörker och vinter kom. Dock har jag upptäckt löpbandet på gymmet och kör snabba intervaller där när det inte finns något pass som passar mig.

Men nu är det alltså dags att trappa upp löpträningen och lägga i en högre växel. Jag har ett mål och ett datum. Jag vill springa Tjejmilen den 1 september. Jag vill göra det för min skull, bara för mig. Lägga upp ett träningsschema och för första gången i mitt liv träna för ett mål. Inte bara för att bli smal. Det tror jag är bra för mig. Nu kör jag, är ni med mig?

Actionplan
Vecka 1: Gå i 6 minuter och jogga väldigt lätt i 1 minut. Upprepa 3 gånger. Sträva efter 3 pass denna vecka.

Vecka 2: Gå i 5 min och jogga i 2 min. Upprepa 3 gånger. Även denna vecka ska du sträva efter 3 sådana pass.

Vecka 3: Gå i 3 min och jogga i 4 minuter. Upprepa 4 gånger. Sträva efter 4 pass denna vecka

Vecka 4: Gå i 2 minuter och jogga i 5 minuter. Upprepa 4 gånger. Sträva efter 4 pass denna vecka

Vecka 5: Gå i 2 min och jogga i 8 min. Upprepa 3 gånger. Sträva efter 4 pass denna vecka

Vecka 6: Gå i 2 min och jogga i 9 min. Upprepa 3 gånger. Sträva efter 4 pass

Vecka 7: Gå i 1 min och jogga i 11 min. Upprepa 3 ggr. 4 pass totalt

Vecka 8: Du är nästan där! Nu får du gå i 5 min som uppvärmning och springa i 20 min, 5 minuters gång för cooldown. I slutet av denna vecka öka joggingtiden till 30 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar