lördag 28 januari 2012

Lördagsmys på egen hand

Jag är en person som gillar att umgås med andra och vill ha mycket människor, kärlek och vänskap i mitt liv. Men jag uppskattar också ensamhet och att vara självständig. Idag har jag låntat min bonusmormors bil och spenderat sex timmar (!) på shoppingcentret utanför stan. Då uppskattar jag att vara själv, få ta det i min takt och bestämma själv. Fyllde bilen med möbler, blommor, lampor, krukor, en stor spegel och allt möjligt stort och smått i inredningsväg. Fler tusenlappar och timmar senare var jag rätt slut och körde hem. Nu har jag satt mig ner för första gången idag, efter att ha satt upp och ihop en del av det jag köpte.

Lägenheten börjar ta form och i natt var första natten här som jag sov (vaknade 6.40 och somnade om till 8.15). Underbart skönt och mer energi och mindre sjuka som ett resultat. Äntligen känns det som att vinden har vänt. Det har varit en lite svajig tid sedan nyår med brustet hjärta, flytt, nytt (ett till) jobb, dunderförkylning och sömnbrist. Igenom detta har jag varit abstinent och det är jag så tacksam för.

Imorse ringde jag in på OA-telefonmöte och det är alltid ett bra sätt att börja dagen på. Fylla på med energi och dela med OA-vänner. En konstig tanke slog mig efter mötet: kanske jag skulle köpa lite glass eller godis till ikväll. Det kan väl inte skada? Hallå?!!! Vad hände? Jag slog bort det (borde ha ringt ut på det) och åkte för att shoppa. På köpcentrat kom tankarna tillbaka: "Jag kan äta vad jag vill, jag mår ju bra". Det som hindrar mig är att jag snart är frisk och vill komma igen med träningen. Då kan jag inte äta socker och sabba ketos och fettförbränning. Egentligen borde det vara annat som håller mig tillbaka, eller hur?

Det skrämmer mig när de här tankarna kommer. Men som om Gud klev in, kände jag instinktivt att jag inte ville eller behövde socker för att klara mig igenom en ensam lördagskväll. Mysbyxor, möbelmontering, en kopp te och en god middag skulle gott och väl räcka. Och vilken god middag jag åt :)

Fisksoppa
Morotsslantar
Purjolök
Grädde
Creme fraiche
Vitt vin
Vatten
Saffran
Tomatpuré
(fiskbuljongtärning om ni hittar utan tillsatser)
Cayennepeppar
Lax
Räkor
Salt
Peppar

Efter att ha gottat till sig i kylen sedan igår var den ännu godare idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar