tisdag 3 januari 2012

Skvallra på sjukdomen

Suget från helvetet kom på besök idag. Redan vid 10-tiden kom tankarna på att sluta tidigt och köpa godis på vägen hem. Planer i mitt huvud på hur jag skulle kunna slappna av med socker. Hade en inbokad lunchprommis med en vän som jag gick på, ville inte, men tänkte på endorfiner och att de kanske skulle hjälpa. Det gjorde det inte.

Efter lunch var tankarna på socker, godis och glass starkare. Jag ville inget annat än att äta. Nu. Ändå sitter jag här nu, sockerfri och abstinent. Hur jag gjorde? Jag skvallrade på sjukdomen. Skickade ett SOS via sms till en OA-vän samtidigt som jag ringde en annan OA-vän. Berättade vad jag planerade och ville göra. Den ena sa "be och lämna över ännu mer. Be!". Den andra hjälpte mig att analysera känslorna och vad som låg bakom suget. Dessa två saker tillsammans tog bort suget och viljan att hetsäta för stunden.

Jag jobbade rätt sent, kom hem och värmde en klar matlåda och nu känns det bra. Men jag släpper inte garden. En vän ska ringa ikväll och checka läget och en annan OA-vän kommer över på lunch imorgon. Nu ska jag gå över till en kompis och hjälpa henne skriva personligt brev. Att göra något för någon annan är en annan bra sak för att hålla sig abstinent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar