torsdag 5 januari 2012

Meditera mera

I elfte steget pratar man om bön och meditation. En klok OA-vän sa "att be är att prata med Gud och att meditera är att lyssna på Gud". Nu är det dags att lära sig lyssna. Jag börjar med en minut om dagen. I början kommer jag att sitta en stund varje dag för att få in en rutin och med tiden är det tänkt att meditation ska kunna fungera som vilket annat verktyg som helst. När jag har sug, vill hetsäta eller känner oro - ja då vill jag kunna sätta mig ner i några minuter och bara andas och koppla upp mig mot Gud.

Den stund då jag tror att meditation skulle göra mig mest gott är innan jag går hem från jobbet. Då är jag ofta trött, orkeslös, sugen och ofokuserad. Om jag då satt mig en liten stund för att slappna av, komma i kontakt med mina känslor och samla kraft kanske jag kunde göra bra val på vägen hem som att gå och träna, inte köpa nötter eller väl hemma ta tag i städning/matlagning/handling med ny energi.

Jag ska ge det en chans och starta långsamt. Är ni med mig? Någon mer som vill prova?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar