onsdag 14 december 2011

Associationer ställer till det för oss

Att vara smal är detsamma som lycklig medan godis och glass är lika med avkoppling och mys. Det är vårt förhållande till saker och personer som påverkar hur vi mår, inte saken eller personen i sig. Det är så lätt att tro att det är en person eller en sak som får oss att vara lyckliga eller olyckliga men det är våra associationer och att det har sitt ursprung i oss själva. På detta sätt ger vi olika personer makten att påverka oss och v växlar mellan upprymdhet och förtvivlan i ett spel där vi ofta blir offer för omständigheterna.

Jag gör ofta så här. Tror att kärlek är en person och om jag inte kan få honom kommer jag inte att bli älskad. Eller tillskriver en person vissa egenskaper som kanske inte stämmer med nuet. Bara för att jag känner så. På sätt och vis sätter vi på ett filter på verkligheten när vi gör så här. Vi låter tidigare erfarenheter påveka nuet och det hindrar oss från att se hur saker och ting faktiskt är nu.

Tänk efter: Är du här och nu? Eller sitter du och tänker på något annat när du läser det här? Multitaskar du - tittar på tv med datorn i knät samtidigt som du lyssnar på barnen med ett havt öra? Jag är expert på det men jobbar på att sluta. För vi blir inte mer effektiva, tvärtom bara mer splittrade och stressade. Det tar tid att hitta nya vanor och närvarande i ett ögonblick kan man bara vara just i det ögonblicket. Sen gäller det att öva upp att fånga fler och fler ögonblick. Är ni med mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar