torsdag 15 december 2011

Mindfulness i vardagen

Läser en jätteinspirerande bok. Mindfulness i vardagen heter den och är skriven av Ola Schenström. Vi på avdelningen fic k den i sommarpresent för något år sedan och när jag försökte läsa den då blev jag stressad bara av att läsa om stress. Så jag la ner och inte heller lyssnade jag på den cd som följer med boken. Men nu har jag tagit upp den igen och är helt frälst! Var till och med och hämtade märkpenna för att stryka under det som är så bra att komma ihåg.

Egentligen handlar medveten närvaro inte om något konstigt. Tvärtom är det back to basic som gäller. Det handlar om att rikta all sin uppmärksamhet på nuet och inte dömma det som händer, utan bara iakta och sen kan vi fatta ett beslut kring hur vi ska hantera det som sker - ska vi acceptera och låta det vara eller agera och förändra. Vi får ett val och blir uinte offer för omständigheterna.

Genom att vara närvarande tränar vi oss i att lära känna oss själva bättre. Vi blir mer uppmärksamma på kroppens signaler, på våra tankar och känslor och tids nog kommer vi att se att vår autopilot ibland är väldigt lömsk. Den vill få oss att avstå från saker som kan kännas jobbiga, som att gå och träna. "Du behöver inte, det är jobbigt och visst är det skönare att sitta hemma", säger den. Med mindfulness lär vi oss att känna igen de flyktiga tankarna som hittar på ursäkter åt oss.

För mig är det också samma röst som intalar mig att överäta. Den lömska autopiloten som inte vill känna utan döva känslor. Som intalar mig att det "blir så bra om vi bara köper lite gott". Så för mig är det livsviktigt att jobba med medveten närvaro, det är tillfriknande även från tvångsmässigt överätande om jag kan lära mig att bemästra det.

Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar