lördag 24 december 2011

Tacksamhet är vägen till lycka

I Sverige har vi inte Thanksgiving som i USA men för mig är julen en högtid för att visa tacksamhet och vara tacksam för det jag har. Det finns så många som inte har råd att fira jul, som inte har någon att fira med eller de som inte kan uppskatta allt fint de har. Jag är tacksam för allt jag har och ber en bön för de som har det sämre.

Jag tänker på alla ensamma människor, alla fattiga barn och alla tvångmässiga överätare som fortfarande inte fått hjälp. För dem innebär inte julen alltid glädje och värme. Den kan vara ett rent helvete. Så tänk efter; vad kan du göra för dem? Nästa år vill jag ge tillbaka av allt det jag har fått. Kanske kan jag skänka en slant till någon som behöver det eller erbjuda mig att hjälpa till hos Stadsmissionen? Även det lilla räknas.

Att kliva ur självcentreringen och hjälpa andra är den bästa medicinen mot den här sjukdomen. Att vara tacksam för det jag har idag gör att jag känner riktig lycka. Och jag vill ge den vidare, för det är då den växter.

God jul på er allihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar