lördag 3 december 2011

Fokus på det sjuka ger mig sug

När jag läser bloggar eller böcker om sockerberoende och mat får jag ofta sug. Att läsa om sjukdomen eller titta på bilder av mat sätter igång någonting i mig. Jag kan inte förklara varför men det är som att hjärnan blir påmind och vill äta. Minnen sitter djupt. Kroppen känner igen smärtan och vill döva med det som det vet fungerar - socker. Men det tillåter jag den inte. Ska ta en blogg-läsar-paus nu kanske.

Så jag fokuserar på livet och tillfrisknande. Leva livet mer än att läsa om det. Laga bra mat istället för att titta på vad andra äter. Prata om det som är positivt istället för negativt. Fokus på att lära mig hantera livet istället för att fokusera på grammen mat. Vara social och till och med ibland som "alla andra" istället för att vara min sjukdom. Jag har en sjukdom, jag är inte min sjukdom. När jag insåg det lossnade mycket. Jag gör ju allt detta jobb i stegen för att leva i tillfrisknande inte för att fortätta att vara sjuk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar