torsdag 27 oktober 2011

Recension: Vitt begär

Förra helgen streckläste jag boken Vitt begär av Gunilla Sahlin. Berättelsen om hennes sockerberoende - hur det var förr och hur det är nu. På många ställen kände jag igen mig mycket och på andra fick jag aha-upplevelser och tips.

Det är en relativt tunn bok som kommer att förändra livet för många människor. Det finns så många personer där ute som kämpar med sockerberoende och överätningsproblematik och som tror att de är ensamma och känner inte till vilken hjälp det finns att få. Gunilla blottar sina defekter för att sätta ljus på problemet och hjälpa andra. Det är modigt.

Jag gillar de konkreta tips som finns i boken. För efter att läsaren börjat inse att detta handlar ju om mig/min vän/familjemedlem behöver denne en väg vidare till tillfrisknande. Och jag tycker att de tär härligt att boken andas tillfrisknande. Det är ingen klagosång, inte för en sekund.

Nu när jag har läst boken står flera vänner redan på kö för att låna den. Den uppmärksamhet som boken har väckt hoppas jag kan hjälpa oss sockerberoende till en lättare vardag i framtiden genom att fler och fler förstår (eller i alla fall försöker förstå) problematiken som vi har.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar