onsdag 26 oktober 2011

Tankens kraft del två

Visste du att du bara kan tänka en tanke i taget? Tänker du en negativ tanke och ersätter den med med en positiv vinner den positiva. Fortsätter du att tänka positivt skapar du en god cirkel och detsamma om du tänker negativt, men då en negativ spiral. Det kan låta klyschyigt, jag avskyr när någon säger till mig att tänka positivt. Jag behöver ta det i min takt och på mitt sätt men tar gärna hjälp på vägen från de som gått före.

När jag får ångest eller känner oro kommer tanken på socker direkt. Om jag bara kan känna efter vad jag egentligen behöver eller känner så kan ersätta den tanken. Ofta behöver jag gå ner i varv eller säga till mig själv att det är okej att inte prestera på max hela tiden. För ofta är det min prestationsångest som skapar sug. Om jag kan klara av tillräckligt många sådana situationer så kommer tankarna sakta avta och jag lär mig att se vad jag egentligen känner.

När du äter tas blod från resten av kroppen och går ner i magen för att kunna smälta maten. Automatiskt går du ner i varv och blir lugn. Jämför det med "paltkoma" som du får när du har ätit för mycket, hur loj du blir då. Om kroppen lär sig att den blir lugn av att äta kommer den automatiskt förelå att du ska äta när du är orolig eller har ångest. Utan att tänka känner du sug i en jobbig situation. Det är kroppens sätt att säga att du ska äta så att du kan bli lugn. Men låt dig inte luras. Vänj av kroppen från det beteendet så kommer suget gradvis att minska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar