torsdag 17 november 2011

Livet utmanar - det går inte att ducka

Du kan äta på din matplan, ringa dina OA-samtal, ha en sponsor och till och med börja träna. Men hur perfekt OA-medlem du än är och hur villig du än må vara så kommer du falla om du inte lär dig hantera livet. Det är svårigheterna att hantera livet som fått oss att bli matmissbrukare (och en medfödd känslighet för kolhydrater), när inget annat hjälpte flydde vi in i maten för att söka skydd. En plats där ingen kunde skada oss men där vi skadade oss själva.

Visst är det nummer ett att få bukt med hur, vad och när du ska äta. Skaffa en matplan och en sponsor som kan guida dig. Väg helst maten och sluta dividera med dig själv om mängder och kalorier. Men så snart det är på plats gäller det att hitta verktyg för att hantera livet. För livet går upp och ner, hit och dit. Det kommer att komma skitdagar, lyckorus, känslostormar och relationsproblem. Det går inte att undvika och det gäller att rusta sig inför dem.

Tidigare har vi inte haft de rätta verktygen för att kunna hantera livet. Det är inte vårt fel men nu kan vi ändra på det. De tolv stegen uppfostrar oss på nytt och vår sponsor är som en förälder som vi kan fråga om råd, som vi lär oss att lita till och som lära oss om vad som är rätt och fel.

Lite senare tänkte jag dela med mig av min utmanande eftermiddag och hur jag hanterade den med de verktyg som jag har fått i programmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar