torsdag 10 november 2011

Bröd utan kolhydrater

Ibland vill jag har något att lägga pålägg på. Förr hette det bröd och i och med LCHF trodde jag att det var slut med brödmumsandet men det finns ju en uppsjö av bröd att baka själv. De som säljs i butiker som "Low carb" tror jag inte på.

Vill du bara sesambröd så kommer receptet här.

1 msk fiberhusk
2 dl skalade sesamfrön eller 2 ½ dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver
2 dl riven ost
3 ägg

Gör så här
Blanda alla torra ingredienser plus ost. Tillsätt äggen och rör ihop till en jämn massa. Häll massan på en bakpappersklädd plåt. Bred ut massan tunt (min kaka blev 38x24 cm) med en slickepott eller använd en bit plastfolie och brödkavel. Grädda i 225 grader i 8 min. Låt svalna och skär i lämpliga bitar. Torka i ugn på 75 grader om du vill ha hårt bröd.

Fungerar toppen att frysa in och ta ut en och en när du vill.


På min smörgås lägger jag gärna ägg/kaviar eller salami/grön paprika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar