måndag 14 november 2011

Tuff love funkar inte

När jag är nere och har det kämpigt är det sista jag vill höra "ryck upp dig", "tänk positivt" eller "det var ju bäst det som hände, det vet du ju". Tuff love funkar inte på mig. Jag behöver vägledas, försiktigt, och själv få komma på att ja, det var ju inte bra för mig och ja, det är nog dags att rycka upp sig nu. Hur är det för dig?

Inom OA får vi lära oss att vi ska krossa vår egenvilja och att vi ska lyssna på dem som gått före. Eftersom vi ofta är självständiga människor som gjort och fått som vi velar större delen av livet blir det svårt för oss att ta order från någon annan, ofta en sponsor. Men det är nödvändigt för det som vi gjort hittills har ju inte fungerat vidare bra, eller hur? Och det funkar om det görs på rätt sätt. För mig funkar det som sagt inte att bli tillsagd hur jag ska känna eller tänka men jag kan däremot tänka mig att prova att göra något som funkat för någon annan och av det få resultatet i positiva känslor. Men att säga till mig hur jag ska känna ger motsatt effekt.

Det är viktigt att hitta en sponsor som kan ta en och som förstår hur just du fungerar. Kanske behöver du tuff love när du är i ett återfall, få ett ultimatum eller bli tillsagd hur du ska agera. Kasnke får det dig att slå bakut. Jag är otroligt tacksam för att jag har hittat en underbar sponsor (min andra) som förstår hur jag fungerar och som är ganska lik mig, vilket underlättar.

Jag hoppas att du hittar en sponsor som är rätt för dig, det är guld värt och har varit en viktig del i alla fall för mig i mitt tillfrisknande. Har du ingen sponsor? Det finns sponsorlistor som går runt inom OA, bara att sätta sig att ringa. Fråga på nästa telefonmöte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar