lördag 12 november 2011

Gör något för andra och släpp självcentreringen

Roten till våra problem med mat är den själsliga sjukdomen och en del i detta är vår självcentrering. Det är jag, mig, mitt som står i centrum och det ställer till en hel del problem. För att komma bort från detta (förutom att jobba i de 12 stegen och vara abstinent) kan göra saker för andra människor. Ställ upp för en vän, umgås med din gamla mormor för att du vet att hon blir glad eller anmäl dig till en hjälporganisation.

Inom OA kan man göra service, det är ett av våra verktyg för tillfriksnande. Det kan handla om att öppna möteslokalen, sponsra en annna OA-medlem, engagera sig i SSR som är vårt Sverige-råd eller varför inte verka för att sprida budskapet om tillfrisknande vidare till de som fortfarande lider?

Idag på mötet pratades det mycket om service och hur viktigt det är att kliva ut ur sin självcentrering och hjälpa andra - det påverkar tillfrisknandet i rätt riktning. Jag ska ta till mig av detta och så snart jag har tillräckligt lång abstinens ska jag anmäla mig till lite olika uppdrag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar