tisdag 22 november 2011

Julen gör sig påminnd

Överallt ser jag jul i form av socker. I reklamblad, i affären, i bloggar och på fik finns det lussebullar, pepparkakor, glögg, julgodis och allt annat som hör julen till. Jag tror att jag behöver ta en paus från bloggar och andra forum som frestar mig med att man visst kan baka LCHF-julgott. Jag är inte redo för det än. Om någonsin.

Förra julen införde jag veckohandlingar, alltså storhandlade endast en dag i veckan för att slippa bli utsatt för alla frestelser som affärerna radar upp så här års. Tror att det är dags igen för denna ritual. Visserligen känner jag mig starkare denna jul eftersom jag har OA-gemenskapen men kan ändå vara tufft för en nyabstinent tjej som inte äter socker.

Hur gör ni för att undvika att falla dit under julen?

2 kommentarer:

  1. Hej Minna! Jag skrev hos dig för några veckor sedan, hade då ett rejält återfall. Nu är jag på fötter och avgiftad. Puh, skönt! HAr läst ut Gunillas bok, det stärker mig så mycket att läsa era bloggar och fokusera på abstinens. Nån gång ska jag ta modet till mig och delta i ett telefonmöte. Vilken grupp är du med i om jag får fråga?
    Det där med julen är svårt, förra året föll jag dit rejält men då var vi bort hos släkten och där fanns det mängder med sött + allt dolt socker i inläggningar, ströbröd på skinkan etc. I år är vi hos oss och jag står för en stor del av julbordet och ska försöka se till att ha sockerfritt.... till mig i alla fall. Stress får mig att falla dit, Suget väcks då men i år är jag ledig nästa 2 v över jul och nyår och kan sova mycket, leka med barnen samt träna! Träning, sömn och yoga är mina tips förutom matplanering så klart. Yogan har hjälpt mig jättemycket, har kört sedan juni, på egen hand, lite varje mårgon. Kundaliniyoga där det finns betoning på andning och fokus! Ha det gott! och vi hörs

    SvaraRadera
  2. Hej Magdalena! Vad skönt att du är tillbaka på banan igen. Det finns ingen OA-grupp i min stad längre men jag brukar ringa in på telefonmöten på söndagar, de uppskattar jag. Prova gärna du med! Första gången jag ringde in presenterade jag min inte ens, satt bara tyst och lyssnade för jag var så nervös hehe.

    Vad bra att ni ska vara hemma hos er i år. Bestäm innan vad du ska ta och hur mycket så är risken mindre att du överäter. Berätta gärna detta för någon i familjen också som kan hjälpa dig. Träning och sömn är viktiga komponenter, det har du rätt i. Se till att tanka lite positiv energi av de som får dig att må bra också :) Stor kram

    SvaraRadera