fredag 18 november 2011

Nervositeten kommer smygnade

I eftermiddag leder jag ett viktigt seminaruim. Har sedan länge släppt det och lämnat över till min högre makt. Nu är dagen här och jag känner hur nerverna börjar göra sig påminda. Hur reagerar du när du blir nervös? Jag har iaktagit mitt eget beteende här på förmiddagen och gillar inte det jag ser. Irriterad på allt som kollegorna gör, fjärilar i magen, oro inför vad jag ska säga. Men det hade kunnat vara mycket värre. Förr nojjade jag över såna här saker i veckor och hade enorma prestationskrav. Så är det lyckligtvis inte längre.

Ska bjuda på sockerchock och kaffe halvvägs in i seminariet, när jag lämnar över till en extern föreläsare. Det bekommer mig inte och jag har inte bakat halva natten som jag gjorde förr. Huvudfokus ligger på att få fram budskapet och att få deltagarna att delta i diskussionerna så att det blir meningsfullt för alla. Hur jag ser ut, vad kakan smakar eller var vi är - det är mindre viktigt.

Nu gäller det att släppa kontrollen, släppa fram de andra deltagarna och släppa min självcentrering. Lita på att jag kommer att klara detta galant. Ingen vet ju egentligen vad jag ska säga ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar