lördag 26 november 2011

Längtan att vara värdinna smyger sig på igen

Jag bor trångt och det är en av anledningarna till att jag sällan bjuder hem folk på middag, fest eller fika. Mina närmsta tjejkompisar hänger ju här självklart men annars går jag hellre bort än bjuder hem. En annan anledning är maten. Vad ska jag bjuda på för fika? Eller dricka? I mitt hem ska det vara sockerfritt, åtminstånde här ska jag kunna slappna av har jag bestämt. Så det har inte blivit nåt fikabesök på länge.

I januari flyttar jag till en nybyggd tvåa där jag kommer att kunna ha plats för många gäster. Det ska bli underbart. Jag som älskar att bjuda hem folk och vara värdinna. Men redan nu har något inom mig börjat hända. Jag har hittat recept på andra bloggar om saffransbiscotti, pepparkakskaka och nötchokladgodis. Allt sockerfritt (90 procentig choklad, så inte helt). Så nu vill jag bjuda hem familjen på adventsfika med sockerfritt fikabröd, chaite och massa mys i min trånga lägenhet. Ska även ta med mig lite av detta fika när vi firar jul hos en släkting tänkte jag. Helt plötsligt känns det riktigt roligt att bjuda till, och delta vid fikat.

Det är inte själva ätandet som lockar. Jag kommer att ta en sak och sen är det bra. Det är att kunna sitta med och faktiskt fika. Tidigare har jag inte saknat det utan nöjt mig med min kopp te. Men jag har alltid älskat att baka, bjuda andra och kunna delta. Och det kan jag nu. Det är bara jag som satt upp hinder förr. Tankens kraft är stark.

1 kommentar: