tisdag 15 november 2011

Substitut för socker = träning

Det har varit en rätt krävande dag med utmaningar, hög stressnivå och krav. Då får jag svårare att lämna över till min högre makt, lite som en glappkontakt. Jag går in i gamla mönster och vill kontrollera allt men så kommer jag på mig själv och ber sinnesrobönen istället. Kanske till och med går undan en stund för att landa. Ingenting blir bättre av att jag stressar upp mig och mailen som jag väntar på kommer inte trilla in i inkorgen bara för att jag stirrar på den varannan sekund. Det blir som det är menat. Punkt. Glad att jag har fler verktyg nu för tiden att ta till när jag kommer in i en stress-/prestationsloop.

En sak som gör mig väldigt glad är att det inte finns en tanke på att överäta. Trots stess, prestation och längtan efter närhet som gjort sig påminnd de senaste dagarna vet jag att socker inte löser någonting, snarare tvärtom. Det är som att jag fick en lobotomi när jag lämnade över mitt fjärde steg. Hoppas verkligen att den håller i sig ;)

Vad gjorde jag då för att lätta på trycket och kunna slappna av ikväll (det som socker gjorde för mig förr)? 20 min intervaller på löpbandet + 5 min uppvärmning och 5 min nedvarvning. Helt slut efteråt och kunde knappt ta mig hem, men åh så skönt för kroppen att bli lika trött som huvudet. Återställer balansen och blir säkerligen en bättre vän till min kompis som kommer över ikväll.

Här hittar jag mina må-bra-hormoner!

2 kommentarer:

  1. Absolut, så är det för mig också! Träna är världens bästa bot mot sockersuget och gör att man mår som en prinsessa länge efteråt.

    SvaraRadera
  2. Idag blir det aerobic bas efter jobbet. Har aldrig tränat av rätt anledning förr men nu gör ja för bra och få energi. Härligt att även du har hittat kärleken i träningen!

    SvaraRadera