måndag 28 november 2011

Tuff vecka framför mig

Det ser ut att bli en tuff vecka. Deadlines, seminarier, förbereda föreläsning och strategidag med jobbet. På det privata planet väntar minst två gottgörelser, middag hos mig på onsdag och möta upp hemvändande vänner i hemstaden till helgen. Och gå på ett OA-möte när jag ändå är där.

Det är kul när det händer mycket och det som stressar mig är som vanligt inte själva arbetsbördan. Jag vet att jag har en otrolig arbetskapacitet så det här borde jag fixa. Nej, det är det känslomässiga som ofta pressar mig närmare väggen. När saker inte blir som de ska, när någon sätter sig på tvären, när jag inte hinner landa mellan uppgifterna och stressar upp mig eller när någon är missnöjd.

Nu plockar jag fram min verktygslåda för att inte trilla dit i veckan.
  • Jag kommer att vara extra noga med vad jag äter och äta exakt på matplanen. Det ska inte finns något utrymme för tvivel om jag fått i mig för mycket/för lite, det är onödig stress.
  • Träning när jag hinner, för att få ut negativ energi och bli trött så att jag kan slappna av.
  • Sova 8 timmar/natt.
  • Be harmbön för de som sätter käppar i hjulet och för de som stör.
  • Umgås med vänner som ger mig bra enerig - viktigt att tanka sån efter en jobbig dag!
  • Vända mig utåt! Ring OA-vänner och fråga hur de mår, gör något vänligt för någon annan även om jag inte har tid, då försvinner självcentreringen.
  • Lämna över min dag och enskilda händelser flera gånger om dagen. Påminns om vem som har kontrollen, min högre makt. Inte jag. Kontroll är bara en illusion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar