tisdag 29 november 2011

Att inte gå in i en känsla

Du blir arg, irriterad eller ledsen. Känner dig orättvist behandlad eller sårad. Så är livet. Att leva med de 12 stegen innebär inte att du aldrig mer kommer att känna dessa negativa känslor. Det innebär att du kommer att lära dig att hantera dem. Slippa gå in i dem. Inte låta dem påverka dig negativt eller äta på dem.

Hur gör man för att inte gå in i negativa känslor? Jag vill stå inomhus och se ut genom fönstret på ösregnet utanför, men jag behöver inte gå ut och ställa mig utan regnkläder. Titta, konstatera att det regnar och det gör att jag vill vara inne och sen gör något annat. Tänk: vad är min del i det här, vad står jag för och vad kan jag göra? Inta inte en negativ inställning från början, utan lämna över och se hur det blir. Då släpper det, som helt magiskt!

Det är lättare när det är något bestämt samtal eller händelse och svårare när det händer adhock och du har garden nere. Då har i alla fall jag lätt att tagga till och ska "ta en fight" och "må dåligt". Men om jag då istället lugnt förklarar hur det ligger till för personen, ber om att få lämna över och sedan accepterar utgången som den blir spar jag så mycket energi. Och jag behöver inte bli arg eller irriterad. Men det krävs träning. Är ni med mig på vägen dit?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar