torsdag 2 februari 2012

Abstinent inte bara i maten

När jag pratar med min sponsor och hon frågar om jag är abstinent kan jag ibland svara att jag är "väldigt abstinent". Kan man vara mer eller mindre abstinent? Ja, jag kan vara abstinent i annat än maten. I tanken, känslorna och relationerna. Precis som att jag kan ta återfall i maten kan jag få det i dåliga relationsmönster, negativa känslor och destruktiva tankar. När livet snurrar fort och jag inte använder mina verktyg som jag ska kan jag känna mig förvirrad och förlorad. Jag äter inte på det men jag är ändå inte levande och lycklig. Det är limbo - väntan på ett återfall eller att ta tag i livet.

12-stegsprogrammet har jag för att klara livet (den mentala och andliga biten) och matplanen har jag för att klara maten (den fysiska biten, allergin). Om jag inte jobbar i programmet kan jag inte vara abstinent i det andliga och mentala och det kommer att göra att jag förr eller senare faller även i den fysiska allergin. Så att vara abstinent för mig är mer än att bara hålla mig till matplanen.

När jag gör det jag mår bra av; äter på matplanen, ringer ut (OA-vänner och möten) och tränar så funkar livet och maten av sig själv. Det är märkligt men så är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar