onsdag 15 februari 2012

Köpa sig frihet

Den här kvällen har tagit en helomvändning. Från toksug och ångest till glädje, tacksamhet och hopp. Om man bara sträcker ut handen, ber om hjälp och tror på andra så får man tusen gånger tillbaka. Har pratat med underbara vänner och känner att livet är aldrig mer än vad jag gör av det. Visst går det att ta ensamtid, tänka och bara vara när man känner att man behöver men det är handling som tar dig framåt. Kanske går du på några fler smällar men du kommer aldrig få något om du inte vågar satsa. Bara den som vågar vinner, var det va? ;)

Jag har känt ett tag nu att något fattas. Trots ny lägenhet, nytt jobb och abstinens så är det något som skaver inom mig. Jag saknar frihet. Jobbar duktigt (och för mycket), dricker inte (mer än nåt glas vin ibland), sover mina timmar, äter bra mat och är kärleksfull. Jag har allt jag kan begära utom en kärlek och jag tror inte att det är där skon klämmer. Jag behöver släppa loss. Få vara en sprallig 26-åring vars bästa tid är nu. Måsten, borde och spara ska inte få hålla mig tillbaka.

Jag har aldrig varit någon våghals. Är den klassiska storasystern som är förståndig och gör allt rätt. Tillåter inte mig själv att göra misstag eller sänka min gard. Men det finns tider i livet då jag har gjort det. Och ph så bra jag har mått! Och maten har helt mirakulöst funkat under den tiden också. Jag behöver känna. Alla mina känslor är okej. Jag är okej. Jag vill vara fri och leva nu.

Hur ska jag göra det då? Jag har inga svar men jag måste våga prova mig fram. Gå på en blind date, säga ja till mer, umgås med dem som får mig att skratta tills jag inte kan andas, tillåta mig att släppa loss och inte ställa så höga krav på mig själv. Jag är inte perfekt och kommer aldrig att bli. Det är inte målet. Perfekt är bara Gud och återigen, jag är inte Gud. Jag får lämna över min lycka till honom. Men det finns något som jag kan göra, som är den ultimata friheten för mig. Jag vill köpa en bil. En liten skitbil som tar mig från A till B men som bara är min att ta när jag känner för det. Som tar mig till alla mina vänner runt om i landet, som jag kan åka och handla med och som jag kan köra utan ett mål med. Jag ska köpa frihet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar